Renate Dorrestein, De stiefmoeder
Uitgeverij Podium, Amsterdam  2011
221 pagina’s
ISBN 978-90-5759-460-1
€ 17,50

In de roman De stiefdochter van Renate Dorrestein gaat het om drie vertellers: een vrouw, haar man en haar stiefdochter.  In het eerste deel wordt een reis beschreven van Claire Paagman naar Engeland waar zij een prijs in ontvangst zal nemen bij de opening van een tentoonstelling. Haar quilts zijn wereldberoemd, met name omdat het geen oubollige textielwerkjes zijn. Claire is een graag geziene gast omdat ze uitgesproken is, wars van vleierij. Ze laat zich niet voor de kar spannen van zelfgenoegzame kunstkenners. Als ze dan plotseling besluit om toch maar niet naar de opening van haar tentoonstelling te gaan, leidt dat uiteraard tot consternatie.

In de tussentijd heeft de lezer begrepen dat ze een geheim deelt met haar stiefdochter Josefien zonder dat ze haar man Axel hierin gekend heeft. Dat ligt gevoelig, zoals blijkt uit Axels plotselinge besluit na een knallende ruzie thuis te blijven i.p.v. met haar mee te reizen naar Engeland, zoals de bedoeling was.

In het tweede deel, dat is het deel over Axel, blijkt dat hij al enkele dagen niets van zijn vrouw gehoord heeft. Hij doet navraag, hoort dat ze niet is komen opdagen bij de opening, hoort ook dat ze een oogarts geraadpleegd heeft. In dit deel gaat het er voornamelijk om hoe Axel van het ene op het andere moment in woede ontsteekt als hij erachter komt dat Claire iets voor hem verzwegen heeft. 
Voor beide personages leidt dit tot een vrijwel onheelbare breuk, terwijl het voor de lezer een volkomen begrijpelijk misverstand is dat met een eenvoudige uitleg rechtgezet moet kunnen worden.  Als dat dan niet gebeurt, zou je hen bij voorkeur willen waarschuwen, want zo stevig heeft Dorrestein de lezer bij de kraag.

In het derde deel wordt het alleen nog maar erger. Josefien vertelt hoe Claire plotseling weer in de keuken staat. Schijnbaar onaangedaan eist ze haar rechten als vrouw en stiefmoeder op. Dit leidt tot een aantal weergaloze pagina´s over stiefmoederlijke integriteit waarvan het zonde zou zijn die nu uit de doeken te doen.  Dorrestein weet hoe ze een spannend verhaal vertellen moet, hoe ze haar personages uit moet diepen, hoe ze haar vertrouwde familiethema een nieuwe impuls moet geven, hoe ze haar spot in tussenzinnen kwijt kan.

Reken er in ieder geval maar op dat Dorrestein hier op haar beste praatstoel zit.

Maarten van Boxtel


 

Terug

T-Hdesign | Copyright Rien Broere All rights reserved. Home - Contact